نماز- فلسفه نماز فقط شكرگذارى نيست و آثار مهم ديگرى نيز دارد.

تاریخ: 28/12/1392 ساعت: 11:02 بازدید: 46 نویسنده: فیاض آقایی

افزون بر آن شكر خداوند نيز وقتى عملى خواهد شد كه آنچه او خواسته است ما انجام دهيم؛ نه آنچه كه دلمان می ‏خواهد. چه اين كه روح عبادت، همانا عبوديت و بندگى است يعنى تسليم فرمان بودن كه طبيعتاً بايد انضباط و مقرراتى باشد تا بنده را به آن امتحان نموده، روح بندگى را در او پرورش دهند. 


در رابطه با اين كه «چرا نمی ‏توان به جاى نماز هرگونه دلمان خواست خدا را شكر گزارى كنيم؟ یا این که غیر از نماز هم می توان خدا را شکر کرد و چه نیازی به خواندن نماز است؟» بايد گفت:
اولا: عبادات تنها جنبه شكرگزارى ندارد و فلسفه ‏هاى ديگرى نيز در بر دارد. 
ثانيا: انسان بايد دقيقا جايگاه خود را در هستى و به ويژه در برابر خداوند بازشناسد و متناسب با آن تصميم بگيرد و عمل كند. به عبارت ديگر ابتدا بايد جهان ‏بينى خود را درست كرده و موضع خويش را در برابر خداى هستى روشن ساخت. 
در اين جا دو روى كرد وجود دارد: 
الف) موضع اومانيستى:
اين نگرش در سده‏هاى اخير در اروپا رونق گرفت و به ديگر نقاط جهان نيز سرايت كرد به گونه‏اى كه بسيارى نادانسته و حتى بدون آشنايى با نام و مفهومش شديدا تحت تأثير آن قرار گرفته اند. بر اساس اين بينش انسان به جاى خدا می ‏نشيند. هرگونه برنامه و دستورالعمل آسمانى و خدايى را واپس می زند و هرگونه بخواهد تصميم مى‏گيرد و عمل مى‏كند. طبق اين بينش اگر انسان بخواهد خداپرستى هم بكند به دلخواه خود و آن سان كه می ‏پسندد عمل مى‏كند نه آن طور كه از ناحيه خداوند تعيين شده است. 
به عبارت ديگر در نگرش اومانيستى انسان اصل مى‏باشد. اين روش چيزى جز حاكميت مطلق نفس اماره نيست و مسأله‏اى به نام تكليف و وظيفه از ناحيه موجودى قدسى و فرابشرى به كلى كنار نهاده شده است.
ب ) موضع توحيدى:
اين نگرش مبتنى بر چند واقعيت است: 
اول آن که مالك تمام هستى از جمله انسان خداست (انا لله) و ما حتى مالك خويش نيز نيستيم. 
دوم آن كه تمام هستى به سوى خدا باز مى‏گردد (وانا اليه راجعون). 
سوم اين كه كمال نهايى انسان در عبادت و پيروى پروردگار است. 
چهار آن كه اولين لازمه عبادت شناخت معبود و بازشناسى اين نكته است كه چگونه عبادتى شايسته مقام وى می ‏باشد و چون خداوند بهتر از هركس حقيقت خويش و چگونگى عبادت شايسته را می ‏شناسد پس همو بهتر می ‏تواند ما را بر اين امر هدايت فرمايد. از همين رو ما را به بهترين نوع عبادات رهنمون گرديده است. 
افزون بر آن در نماز راز و رمز و اهداف چندى نهفته كه بعضى از آنها عبارت است از:
الف) ياد و ذكر خدا؛ زيرا انسان موجود فراموش‏كارى است. بنابر اين هر چند ساعت يك بار، با خواندن نماز خداى سبحان را ياد كرده و متذكر وجود لايتناهاى او می ‏شود.
ب ) شرم از انجام گناه و منکرات : وقتى انسان متذكر خدا بود و خدا را مراقب خويش ديد، قهراً از انجام گناه و منكرات شرم و حيا می ‏كند. بنابر اين يكى از اهداف نماز جلوگيرى از فحشا و منكرات است: إِنَّ اَلصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ اَلْفَحْشاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ. 
ج ) عبوديت و خشوع و خضوع در پيشگاه مقام ربوبيت : به طور مؤدب ايستادن، ركوع كردن، جبين به خاك ساييدن، سجده و نشستن دو زانو و... همه نشانه‏ هاى خضوع است. و اين حقى است از خداى سبحان كه هر انسانى موظف به اداى آن است. توجه داشته باشيد كه همين خشوع و خضوع، به تدريج در روح و جان ما اثر گذاشته و انسان را در برابر ساير افراد متواضع مى‏كند. 
امام على(علیه السلام) می ‏فرمايد: ومن تعفير عتاق الوجوه بالتراب تواضعاً ؛ خداى سبحان نماز را مقرر داشت تا پيشانى از روى تواضع به خاك ماليده شود، (نهج‏البلاغه)
حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نيز مى‏فرمايد: جعل اللَّه الصلاة تنزيها لكم من الكبر ؛ خداوند نماز را مقرّر داشت تا دامن انسان را از كبر و منيّت پاك گرداند.
د ) تشکیل جماعت : راز ديگرى كه در نماز نهفته است تشكيل جماعت ‏هاست. 
هـ) براى اينكه در نماز و به ويژه در ركوع و سجود، حالت خشوع و خضوع فراموش نشود، شايسته است قبل از نماز با خود تعهد نموده و نوعى شرط و قرارداد ببنديم كه به غير خدا توجه نكنيم و نيز در حين نماز با مراقبت شديد، نگذاريم ذهن ما به انحراف‏كشيده شود. تمرين ‏بر اين ‏نكته به تدريج اثر مثبت و مفيدى به جاى می ‏گذارد. 
همچنين رعايت نكاتى چند ضرورى است: 
الف) نماز خواندن در محيط آرام و بی سر و صدا.
ب ) موانع را برطرف ساختن؛ چنان كه در برابر عكس، درب باز، آتش و آئينه نماز كراهت دارد. 
ج ) در حال نشاط و اعتدال نماز خواندن. خواب آلودگى، گرسنگى زياد، محيط خيلى گرم يا خيلى سرد و... مانع از حضور دل خواهد شد.


موضوعات:اسرار و چرائی نماز ,

بر چسب: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
فلسفه-نماز-فقط-شكرگذارى-نيست-و-آثار-مهم-ديگرى-نيز-دارد.- فلسفه-نماز-فقط-شكرگذارى-نيست-و-آثار-مهم-ديگرى-نيز-دارد.- فلسفه-نماز-فقط-شكرگذارى-نيست-و-آثار-مهم-ديگرى-نيز-دارد.- فلسفه-نماز-فقط-شكرگذارى-نيست-و-آثار-مهم-ديگرى-نيز-دارد.- فلسفه-نماز-فقط-شكرگذارى-نيست-و-آثار-مهم-ديگرى-نيز-دارد.- امتیاز : 90 دیدگاه(0)